Dreigende vissterfte melden

Natuurlijke sterfte
Sterfte is een natuurlijk en noodzakelijk verschijnsel. Veel vissoorten hebben grote aantallen nakomelingen, waarvan een aanzienlijk deel voortijdig sterft. Deze sterfte is noodzakelijk voor het ecologisch evenwicht en de overleving van de betreffende soort. Vissterfte is dus niet noodzakelijk reden tot bezorgdheid.

Oorzaken van onnatuurlijke sterfte: meestal zuurstofgebrek
Bij onnatuurlijke sterfte kan er sprake zijn van vergiftiging, bacteriën, virussen, parasieten of watervervuiling. Ook kan vissterfte het gevolg zijn van beschadiging door gemalen of waterkrachtcentrales of als gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan een viswater. Meestal treedt acute vissterfte echter op als gevolg van zuurstofgebrek.

Vissterfte door droogte
De zomer van 2018 was in Nederland heet en droog. Het gevolg was dat de waterstand in veel wateren – en dan met name beken en weteringen in het oosten van het land – extreem laag was en diverse wateren droog kwamen te staan. De vissen blijven dan achter in ondiepe, zuurstofarme poeltjes. Met name kwetsbare vissen als de beekprik, elrits, beekdonderpad en rivierdonderpad zijn slachtoffer geworden van deze droogte, maar ook is de sterfte onder ‘sportvissoorten’ als snoek, karper en brasem in veel wateren met droogstand aanzienlijk geweest.

Wat kun jij doen?
Zie je zelf vissen in nood in drooggevallen wateren of bijvoorbeeld door een tekort aan zuurstof in het water? Twijfel dan niet en meld dit bij het waterschap (ga naar https://meldpuntwater.nl), je hengelsportfederatie of hengelsportvereniging! Vaak komen sportvissers bij dreigende vissterfte in actie en is er in 2018 op verschillende plaatsen in Nederland meegeholpen met het verplaatsen van vissen uit drooggevallen wateren. Wil je hier ook aan bijdragen? Meld je dan aan bij je hengelsportvereniging of je hengelsportfederatie als vrijwilliger.

Ga bij voorkeur niet zelf aan de slag, maar help mee!
Je kunt in een situatie waar veel vis in nood is al snel met de beste bedoelingen de verkeerde beslissingen nemen en de sterfte juist verergeren, zieke vissen in een gezond water overzetten of je eigen veiligheid in gevaar brengen. Het best kun je je bij je eigen hengelsportvereniging en/of je eigen hengelsportfederatie aanmelden als vrijwilliger. Zij coördineren reddingsacties, zij hebben de nodige kennis in huis en beschikken vaak over de nodige materialen om dit zo goed mogelijk te doen.